KFD
KS-dommer Enrique Cordova-Jensen (tv.) servicerer det spanske landshold under U/21-EM. Her ses han med den tidligere Real Madrid-spiller Fernanando Hierro, der er sportsdirektør i det spanske fodboldforbund.

Enrique Cordova-Jensen, KS-dommer og medlem af talentudvalget, er bindeleddet mellem UEFA/DBU og Spanien under U/21-EM. Her fortæller han i dagbogsform om sine oplevelser fra slutrunden.

I dagene op til min afrejse til Silkeborg har det være lettere kaotisk, da det spanske hold ikke på nogen måde har været særligt informative. De har ikke besvaret mails og både i DBU og UEFA har været en mindre irritation over den manglende kommunikation. Op til weekenden fik jeg dog hul igennem til Spanien via deres rejseagent og blev lidt klogere omkring deres ankomst og efter nogle gode snakke med hoteldirektøren i Silkeborg så faldt der ting på plads. Rejseagenten ved navn Manuel kunne give både mig og hoteldirektøren gode informationer og derfor var mange ting omkring værelser, underholdnings værelse, spiseplads, videorum og generel koordinering omkring vask og køkkenet nogenlunde i orden.

Hvad laver en TLO – Team Liason Officer?

• Bindeled mellem UEFA/DBU og Spanien
  • Koordinering af transport for holdet til og fra træninger og kampe
  • Koordinering af transport af diverse ankomster/afgange af VIPer
  • Deltager i alle officielle møder mellem UEFA og Spanien
  • Hjælp til læge og sikkerhedsspørgsmål
  • Spanien bestemmer hvor TLO’en er under kampene

Mandag 6. juni

Jeg tog toget til Vejle for at mødes med de andre landes TLOer for at få de sidste ting på plads vedr. vores funktion samt modtage en del generelle informationer. Vi blev udstyret med mobiltelefon, en stor Kia Carnival med GPS, benzinkort, officielt jakkesæt og i det hele taget en masse små men uhyre praktiske ting for at kunne udfylde funktionen bedst muligt. Med til mødet var også træningsanlæggene og for mit vedkommende mødte jeg her formanden for Silkeborg BK, Rasmus Johansen samt Arthur Rasmussen, som var hans medhjælper. Rasmus har ansvaret for at træningsbanen er ligeså lækker som Camp Nou til det spanske hold. Vi havde selvfølgelig meget at snakke om men aftalte at vi skulle mødes dagen efter på træningsanlægget så jeg også kunne se det inden Spanien ankommer til Silkeborg. Her efter kunne vi nyde en god fodboldkamp hvor vi kunne se at Danmark slog Tyrkiet med 4-0 i den sidste testkamp op til selve turneringen.

Inden 2. halvlegs afslutning kørte jeg fra stadion med næsen mod Silkeborg og mit hotelværelse på Papirfabrikken som skal være mit hjem de næste små 14 dage. Her mødte jeg Manuel for første gang og vi aftalte at mødes i morgen omkring de praktiske forhold på hotellet da han ikke har noget med sportslige program at gøre. Heldigvis havde han en rigtig god og udførligt program for det spanske hold og endelig havde jeg noget som jeg kunne bruge til planlægge ud efter.

Tirsdag 7. juni

Jeg stod alt for tidligt op efter en skidt nattesøvn og løb mig en tur ved søerne i Silkeborg og efter et bad og morgenmad var jeg klar til dagens program.

Jeg mødtes med Helle, hoteldirektøren, og fik clearet forskellige ting af blandt andet vedr. al det sodavand, Powerrade og kildevand de havde modtaget til holdet fra UEFAs sponsorer. Derefter en snak med Manuel som sammen med to andre hjælpere var i gang med at installere et motionsrum i en tilstødende bygning samt programmere alle fjernsyn på 3. sal af hotellet med spanske tv kanaler via internettet. Også et underholdningsværelse med DVD og diverse spil er planlagt, her kommer tingene senere via lastbil.

Jeg tog ud til Rasmus på træningsanlægget som ligger ikke så langt fra Silkeborg Stadion. Det er et superflot anlæg de har og stoltheden og forventningens glæde over at have denne opgave lyste ud af Rasmus og alle de andre frivillige i klubben.

Vi gik området omkring klubhuset og banen igennem og fik lagt en god plan for sikkerhed i og omkring banen og den lille gåtur som spillerne har fra klubhuset og til banen. Alt dette i godt samarbejde med Bjarne Skov som er sikkerhedschef for Silkeborg IF. Kommunen har passet og plejet banen og den ser super lækker ud.

Spanien havde sendt en mail omkring at de gerne ville køre direkte til træning når de lander i Århus. I første omgang virkede det lidt sammenpresset, men jeg valgte blot at have en backup plan klar hvis ovenstående bliver bekræftet.

Derefter kunne jeg ikke gøre så meget andet end at vende tilbage til hotellet og booke bus til Spaniens ankomst dagens efter. En gåtur i byen, aftensmad og en god snak med Manuel mens vi afventede ankomsten af en lastbil fra Spanien.

Sent tirsdag aften ankom en af deres tøjfolk som havde kørt hele vejen fra Madrid med en komplet proppet kassevogn med udstyr og tøj. Kort fortalt så siger UEFAs regler at man gerne må træne med sponsortøj under sine træninger med undtagelse af den officielle træning på stadion dagen før en kamp samt opvarmning på selve kampdagen. Derfor har de to sæt med uden sponsorer og med sponsorer. Det er vanvittigt meget tøj og tænk lige over at det også skal vaskes efter hver træning, det sørger hotellet godt nok for men jeg ved at kommer til at vaske i døgndrift mens holdet bor på hotellet. Med i bilen var dog også et bordtennisbord, poolbord, diverse vægtudstyr, playstations osv.

Onsdag 8. juni

Så kom dagen hvor holdet og delegationen skulle ankomme.

Om morgenen bekræftede jeg bussen hos transportselskabet og alt så ud til at være i skønneste orden. Der tikkede dog en mail og efterfølgende en telefon opringning ind omkring at de gerne ville køre direkte til træning fra Århus Lufthavn. Derfor satte jeg min backup plan i værk og fik både busselskab og holdets kitvan (en lille kassevogn) til at stå klar i lufthavnen. Planen er at deres tøjfolk tager de ting som de skal bruge til træningen og kører med kitvan i forvejen til træning så de har ekstra 10 minutter til at gøre alt klar. I forvejen var der kommet en anden tøjmand, i alt er de 3 mand, med en mindre lastbil fyldt med tøj og udstyr, som gjorde klar ude på træningsanlægget. I stedet for at bestille chauffør via det centrale transportsystem havde jeg fået Arthur til at køre holdets kitvan.

De ankom som planlagt til Århus Lufthavn og derefter var det blot af sted til træning. De frivillige i Silkeborg BK var klar og uhyre stolte da de spanske spillere trådte ind i de omklædningsrum som normalt huser et Serie 3 hold i Jylland. Træningen forløb fint og på hotellet fik man checket hurtigt ind. Hurtig spisning og på hovedet i seng med spillere og delegation efter en lang rejsedag samt træning. For mit vedkommende var aften dog ikke helt færdig, da UEFA mangler en del information fra Spanien og havde tidligere bedt mig om at skaffe disse. Jeg svarede derfor UEFA og havde samtidigt en del spørgsmål til dem omkring især fredagens mange møder. Mere om det senere.

Morten Hammerholt, videojournalist fra den officielle danske hjemmeside, ringede og spurgte om han evt. kunne komme til formiddagens træning og lave et kort videointerview med en spiller. Jeg lod forespørgelsen gå videre til den spanske pressechef Raul Del Prado, som svarede at det ikke var noget problem.

Torsdag 9. juni

Til denne dag var der planlagt to træningspas, en kl. 11 og en officiel åben træning kl. 19. Til træningen om eftermiddagen var der reklameret massivt i hele byen og nærområdet for denne træning.

Det første træningspas om formiddagen gik fint og alle hjælperne fra Silkeborg BK var klar til at modtage de dyre fodboldben og glædede sig samtidigt til træningen senere på dagen.

Da træningen var færdig på banen kom Francisco, Spaniens holdsekretær og min primære kontakt, og tog mig til side. Han beklagede, men han var nødsaget til at aflyse dagens åbne træning da træner Luis Milla havde vurderet at et træningspas mere i dag ville blive for meget. Gode råd var dyre og jeg ringede med det samme til UEFAs hovedkvarter i Århus hvor jeg snakkede med Jacob Wadland i kommunikationsafdelingen. Han var ikke glad for nyheden, men kan intet gøre da det er holdets fulde ret til at placere og aflyse træninger. Turneringens direktør, Christian Bordinggaard, fik jeg også en hurtig snak med og han bad om at snakke med Francisco. Der var selvfølgelig ikke noget at gøre og derfor bad jeg Rasmus fra klubben om at kontakte Turistbureauet i Silkeborg for at få meldt ud i næreområdet at den åbne træning var udskudt til dagen efter. Med god hjælp fra lokalradio osv. fik man det meldt fint ud. Rasmus sørgede for at holde på de frivillige til at tage imod de personer som ikke havde fået besked. En del gik forgæves, men igen stor ros til de frivillige som med et godt smil fik formidlet det der var sket og man var velkommen igen dagen efter.

Morten Hammerholt, videojournalisten fik sit interview i hus med Thiago og efterfølgende hjalp jeg ham med at oversætte svarene til dansk så han kunne tekste interviewet til nettet.

Tilbage på hotellet holdt det spanske hold en mindre presse seance i en times tid hvor der var tre spillere til rådighed. Det benyttede de ca. 8-10 journalister fra primært Spanien sig godt af og alle var godt tilfredse. Generelt er de meget åbne og spillerne har intet imod at få taget billeder og skrive autografer.

Francisco havde modtaget lidt flere oplysninger vedr. de diverse officielle møder om fredagen og da jeg samtidigt også havde modtaget lidt info så sammenlignede vi disse og lagde en plan for hvem der skulle gøre hvad, da en af personerne der skal med til den officielle åbningsmiddag ankommer på dagen samtidigt med at vi har UEFA møder på Viborg Stadion. Arthur benytter sin bil og jeg har den fra UEFA. Arthur kører med sikkerhedschefen og lægen og jeg har Francisco, holdets sekretær og den politiske delegationsleder med i min bil sammen med en VIP gæst som skal agere tolk for lægen mens Arthur er tolk for sikkerhedschefen. Jeg deltager på et møde sammen med Francisco og den politiske delegationsleder. Manuel henter den anden VIP til åbningsmiddagen og vi mødes hvor den afholdes i Golf Salonen i Viborg. Desuden fik vi bekræftet at HMS Kronprinsen ville deltage i middagen og derfor havde jeg opgaven at kort ridse den royale etikette op for de spanske deltagere.

Sen eftermiddag var nu ledig så diverse mails og transportbekræftelser til de næste par dage blev ordnet og derefter en gåtur i byen, en enkelt øl, aftensmad og i seng.